Gå direkt till sidans innehåll

Kassalikviditet kommunen

Nyckeltal HBP. 3.3. 1

Kassalikviditet beskriver kommunens betalningsförmåga på kort sikt. En god kassalikviditet är avgörande för att säkerställa att kommunen kan betala leverantörer, löner och andra kortfristiga skulder i tid.

Vid värdet 100 klarar man precis sina kortfristiga ekonomiska åtaganden.

Kommunens omsättningstillgångar minus förråds-, lager- och exploateringstillgångar dividerade med kortfristiga skulder

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

1998

127,637

1

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

1999

105,065

2

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2000

79,0247

3

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2001

109,749

4

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2002

92,16

5

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2003

82,7883

6

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2004

79,3331

7

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2005

83,1743

8

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2006

85,6761

9

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2007

92,3208

10

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2008

75,0698

11

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2009

81,0308

12

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2010

77,793

13

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2011

92,1339

14

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2012

99,151

15

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2013

120,505

16

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2014

116,937

17

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2015

103,137

18

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2016

114,012

19

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2017

119,913

20

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2018

114,609

21

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2019

124,828

22

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2020

138,741

23

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2021

175,224

24

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2022

160,453

25

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2023

165,269

Datakälla: SCB

Kommentar

Lidköping hade 2023 högst kassalikviditet av alla kommuner i Sverige.

Uppdaterad: 2024-12-19