Gå direkt till sidans innehåll

Körsträcka

Nyckeltal HBP. 1.1. 6

Hur många mil invånarna i den egna kommunen eller regionen reser med bil varierar över landet. Faktorer som påverkar körsträckan är hur väl utbyggd kollektivtrafiken är, hur pendlingsmönster ser ut men även av resvanor mm. För att nå klimatlagens mål har Trafikverket tagit fram ett klimatscenario som säger att vi måste minska biltrafiken i kilometer med 10-20 procent per capita.

Detta nyckeltal avser körsträcka för bilar registrerade i det geografiska området och säger ingenting om i vilka geografiska områden dessa bilar har kört. Avser bilar registrerade på såväl juridiska som fysiska personer (Observera att bilar skrivna på juridiska personer, så som företag, kan påverka statistiken för kommuner där många företag och huvudkontor är lokaliserade).

Genomsnittlig körsträcka per invånare (med personbil)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/inv)

0

Riket

1999

640,0

1

Riket

2000

659,0

2

Riket

2005

681,0

3

Riket

2008

688,0

4

Riket

2009

672,0

5

Riket

2010

667,0

6

Riket

2011

667,0

7

Riket

2012

658,0

8

Riket

2013

651,7

9

Riket

2014

655,0

10

Riket

2015

663,0

11

Riket

2016

673,5

12

Riket

2017

673,3

13

Riket

2018

669,8

14

Riket

2019

650,6

15

Riket

2020

605,3

16

Riket

2021

610,9

17

Riket

2022

616,8

18

Riket

2023

616,2

Datakälla: Trafa

Kommentar

Körsträckan minskade i Lidköping under pandemiåren då restriktioner och minskat resande gjorde att vi körde mindre. Körsträckan har sedan dess ökat något igen, men har dock fortsatt vara kortare i kommunen en före pandemin. Utvecklingen i Lidköping liknar den i hela Sverige, men körsträckan är längre i Lidköping.

Uppdaterad: 2025-02-11