Gå direkt till sidans innehåll

Information vid samhällsstörningar

Nyckeltal HBP. 1.2. 2

Vid en samhällsstörning är det viktigt att kommunen når medborgarna med korrekt, snabb och tydlig information, så alla kan vidta lämpliga åtgärder för sin egen säkerhet.

Nyckeltalet visar hur stor andel som har svarat "Mycket bra" eller "Ganska bra" på frågan "Hur tycker du att kommunen informerar vis samhällsstörningar (t.ex. vid strömavbrott, extremt väder, översvämningar, problem med dricksvatten och avlopp)?"

Andel som anser att kommunen informerar bra vid samhällsstörningar

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Lidköping

2021

84,8

1

Lidköping

2023

86,7

2

Lidköping

2024

85,8

3

Västra Götalands läns kommuner (ovägt medel)

2021

74,7

4

Västra Götalands läns kommuner (ovägt medel)

2023

75,0

5

Västra Götalands läns kommuner (ovägt medel)

2024

77,6

6

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2021

77,6

7

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2023

77,5

8

Mindre stad/tätort (ovägt medel)

2024

80,9

9

Riket

2021

76,0

10

Riket

2023

74,5

11

Riket

2024

78,3

Datakälla: SCB medborgarundersökning

Kommentar

Nästan 86 procent av svarande i Lidköpings kommun anser att kommunen informerar bra vid samhällsstörningar. Andelen var högre 2024 än 2021, men det finns ännu för få värden för att se en långsiktig trend.

Uppdaterad: 2024-12-19