Invånarnas vardagliga transporter har en betydande påverkan på miljön. För att vi ska välja kollektivt resande framför egen bil är närheten till kollektivtrafik från bostaden viktig. Här följs hur stor andel av befolkningen som har en trafikerad hållplats inom 500 meter från sin folkbokföringsadress. Med trafikerad hållplats avses hållplats, för samtliga trafikslag som trafikeras med minst en avgång per timme, vardagar mellan 06:00 och 20:00.
Kollektivtrafiknära läge
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Lidköping |
2014 |
95,9 |
1 |
Lidköping |
2015 |
95,7 |
2 |
Lidköping |
2016 |
95,7 |
3 |
Lidköping |
2017 |
95,6 |
4 |
Lidköping |
2018 |
95,7 |
5 |
Lidköping |
2019 |
95,5 |
6 |
Lidköping |
2020 |
94,3 |
7 |
Lidköping |
2021 |
94,2 |
8 |
Västra Götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2014 |
80,3 |
9 |
Västra Götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2015 |
80,6 |
10 |
Västra Götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2016 |
81,1 |
11 |
Västra Götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2017 |
81,1 |
12 |
Västra Götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2018 |
83,5 |
13 |
Västra Götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2019 |
84,2 |
14 |
Västra Götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2020 |
82,9 |
15 |
Västra Götalands läns kommuner (ovägt medel) |
2021 |
82,3 |
16 |
Mindre stad/tätort (ovägt medel) |
2014 |
85,3 |
17 |
Mindre stad/tätort (ovägt medel) |
2015 |
87,5 |
18 |
Mindre stad/tätort (ovägt medel) |
2016 |
87,0 |
19 |
Mindre stad/tätort (ovägt medel) |
2017 |
87,3 |
20 |
Mindre stad/tätort (ovägt medel) |
2018 |
89,2 |
21 |
Mindre stad/tätort (ovägt medel) |
2019 |
89,6 |
22 |
Mindre stad/tätort (ovägt medel) |
2020 |
89,1 |
23 |
Mindre stad/tätort (ovägt medel) |
2021 |
88,4 |
24 |
Riket |
2014 |
88,0 |
25 |
Riket |
2015 |
88,6 |
26 |
Riket |
2016 |
88,6 |
27 |
Riket |
2017 |
88,7 |
28 |
Riket |
2018 |
89,7 |
29 |
Riket |
2019 |
90,1 |
30 |
Riket |
2020 |
89,7 |
31 |
Riket |
2021 |
89,5 |